"Enkeli" sanan alkuperä on "viestintuoja". Enkelit on nykyaikana pääsääntöisesti kuvattu kehollisesti ihmisiksi, joilla on siivet selässään, säteillen valoa ja joskus omaten sädekehän päänsä ympärillä. Oheisen tekstin kuvaus ja tulkinta perustuu tähän nykäpäiväiseen kollektiiviin yleisnäkemykseen enkeleistä.
Enkelien siivet symboloivat vapautta kulkea niin maan päällä, kuin taivaissa. Taivas kuvaa tietoisuutta ja maa kuvaa alitajuntaa. Enkelit voivat siis kulkea maan ja taivaan välillä. Toisin sanoen viestintuojat voivat kulkea tietoisessa ja alitajuisessa mielessä. Niin ylhäällä, kuin alhaalla.
Kuvauksissa
enkelit näyttävät enempi sukupuolettomilta ennemmin kuin kummankaan sukupuolen
ääripäiltä. Sukupuolettomuuden vastakohta on omata kummatkin sukupuolet. Tämä
kokonaisuus kuvastaa tasapainotilaa, pyhää avioliittoa maskuliinisen ja
feminiinisen välillä ihmisen sisällä, jolloin kummankin ääripään
kiinnittymisistä ollaan laskettu irti.
Enkeleillä
oleva valoa loistava ruumis ja sädekehä pään päällä kuvastavat tietoisuutta.
Sen minkä pimeästä valaisemme, se tulee näkyväksi. Valo kuvastaa siis
tietoisuutta, jonka avulla voimme tulla tietoiseksi pimeässä olevasta eli
alitajunnassamme olevasta tiedostumattomasta osuudesta. Valaistuneen ihmisen
tietoisuuden valo on valaissut alitajunnan tiedostumattoman osuuden tietoiseksi
sen osilta, kuka ihminen on eli identiteettiuskomus on ymmärretty ja siten
vastaus kysymykseen "kuka minä olen?" on tiedostettu syvällä sielun
tasolla. Elämän luonne on jatkuva tietoisuuden laajentuminen, jolloin
täydellinen tiedostumattoman mielen valaiseminen on mahdotonta. Kun mahdollinen
ja mahdoton yhdistyy, löytää sielu tasapainon evoluutiosta, jatkuvasta
kehityksestä. Sielun saattaminen jumalalliseen järjestykseen, saa
tiedostumattoman kärsimyksen muuntumaan tietoisuuden valossa antautumiseksi,
jolloin Jumalan pyhä nimi kuuluu, kirkkaus näkyy ja sielua kosketetaan.
Enkelit
kuvataan myös säteilevän valoa ulos, kuin tietoisuutta ympäristöönsä tarjoten.
Sädekehän ympyrästä löytyy myös oma symboliikkansa, kuten esimerkiksi pii, joka
symboloi ääretöntä ja siten paradoksaalisuudessaan ajattomuutta. Ajattomuus
kuvaa läsnäoloa. Läsnäolo kuvaa tässä hetkessä olemista. Todellinen tässä
hetkessä oleminen on antautumista. Lopulta se ei ole edes sitäkään, samaan
aikaan kuitenkin ollen sitä.
Alitajuntamme
tiedostumaton varjopuoli pitää meitä passiivisaktiivisesti tiedostumattomassa
tilassa, kunnes tietoisuuden valo valaisee pimeytemme. Tämä varjopuoli
aiheuttaa sielun pimeän yön, jossa ihminen on tietämättömyytensä vankina
jatkuvien inkarnaatioiden elämänpyörässä. Näin symbolisesti käärme syö omaa
häntäänsä. Elämänpyörä tai käärme syömässä häntäänsä on yhtä kuin syyn ja
seurauksen ketjuun kiinnittyminen ja siten jumalallisen järjestyksen
ymmärryksen puuttuminen ihmisen tietoisuudesta. Kun lopulta ihmisen tietoisuus
riittää siihen, että kaikki on annettu ehdottomasta rakkaudesta, vapautuu sielu
elämänpyörästä. Näin ihminen ymmärtää jumalallisen järjestyksen juuttumatta
enää henkilökohtaiseen karmaansa. Elämänhistoria muuntuu toispuoleisesta
kokonaiskuvan ymmärtämiseksi ja tasapainotilaksi. Käärme lakkaa syömästä omaa
häntäänsä ja ylösnousemus on todellinen.
Enkelit
kuvaavat alitajunnasta tietoiseksi tulemista ja siten itsetuntemusta.
Jokaisella enkelillä on oma viestinsä, joka tuo lähemmäksi jumalallista
järjestystä. Mytologioiden enkelit eli viestintuojat omaavat siis tietyn kontekstin,
joka avaa sielua kohden tätä todellista järjestystä. Koska ihminen aistii
sisimmässään eli itsensä sisällä, eivät enkelit tai lopulta mikään muukaan ole
ulkopuolelta tulevaa. Näin enkelitkin ovat ihmisen sisimmän edustuksia. Jos
kontekstit enkeleistä kuitenkin ovat universaaleja, ne omaavat potentiaalin
toimia jokaisella ihmisellä sielua kohden totuutta avaavilla tavoin.
Ihmisen
tulee itse tutustua ja löytää se mitä löydettävissä on. Jos kuitenkin ihmisen
oma mieli vääristää uskomuksiinsa kiinnittyneenä viestiä, viestiä ei voi nähdä
tai siitä voi nähdä vain osan. Jos kontekstit ottaa valmiina uskomuksina, ne
ovat vain uskomuksia ilman syvempää tietoisuutta. Tällöin taistellaan toisia
konteksteja ja näkemyksiä vastaan pitäen omaa kontekstia oikeampana kuin
toisten, vaikkakin sitten vain hiljaa mielessään. Tällöin edetäkseen
hengellisellä tiellä uskomukset tulisi kyseenalaistaa, jotta voisi nähdä sen
mikä on todellista. Uskomusten kyseenalaistaminen on osa eriytymistä ja
itsenäiseksi tulemista ja todellisen valon eli tietoisuuden ja itsetuntemuksen
lisääntymistä itsessämme. Taikausko puolestaan on mielen defenssi olla
kohtaamatta todellisuutta sellaisena kuin se on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti